Космічна діяльність

Правове забезпечення і юридичне супроводження

Регулювання відносин у космічному просторі та на небесних тілах є одним із найважливіших завдань космічної діяльності, оскільки саме від цього процесу залежить космічне майбутнє держав, приватних компаній та всього людства.І хоча міжнародне співтовариство зробило перші офіційні кроки у цьому напрямку ще у далекому 1958 році, цей процес досі залишається незавершеним. Безліч дебатів на вказану тему зумовило виникнення чисельних теорій щодо подальшого розвитку космічних відносин. 

На сьогоднішній день людство так і не наблизилося до єдиної позиції. До того ж високотехнологічні держави та компанії продовжують давно розпочату космічну гонку, яка має всі шанси призвести в майбутньому до глобального космічного протистояння, якщо процес регулювання космічної діяльності не перейде на новий, більш високий у якісному аспекті і рівень.

При цьому навіть поверхового погляду достатньо для того, щоб зрозуміти - на сьогоднішній день процес регулювання космічної діяльності на Землі, у космічному просторі та на небесних тілах нагадує застиглу вулканічну лаву. Ця лава раніше текла в різні боки, оминаючи незручні ділянки, а тепер застигла в різних місцях, нагадуючи «клаптикову» і «діряву» ковдру з великою кількістю латок.

 

Наукові статті наших експертів:

New insights into space activities regulation: ab origine to contemporary

Outer Space Public Law: the 1958-1963 period. Part 2

Outer Space Public Law: the 1958-1963 period. Part 1

Fundamental Principles of Outer Space (Cosmic) Law Development

Space Law, Subjects and Jurisdictions: pre-1963 period

Regulation of space activities during 1958-1963

Причиною цього насамперед є те, що процес регулювання космічної діяльності дотепер залишається молодим процесом, який не мав і не має міцного скелета для свого розвитку. На відміну від таких видів права, як кримінальне, цивільне та господарське право, які розвивалися тисячоліттями на основі давньоримського права та великого людського досвіду, регулювання космічних відносин відбувалося в ручному режимі та найчастіше постфактум (після того, як відбувалися певні події у космосі). При цьому прийняті міжнародні та національні документи найчастіше були засновані не на конкретному досвіді, а лише на припущеннях представників різних держав.

У зв’язку з цим досі існує безліч наукових та дипломатичних суперечок на тему регулювання космічної діяльності.

Саме тому регулювання космічної діяльності має безліч нюансів, пов’язаних з особливостями національного законодавства різних держав, недосконалістю міжнародного космічного права та відсутністю правових механізмів та правової бази для регулювання приватних відносин.

Наші юристи, які володіють значним науковим досвідом досліджень у галузі космічного права та практичним досвідом юридичного супроводу діяльності компаній, що створюють космічні технології, нададуть Вам висококваліфіковані консультації та високоефективну допомогу в галузі регулювання космічної діяльності та взаємовідносин у космічній галузі (як у публічному, так і у приватному секторі).



Публічне космічне право

Публічне космічне право є складно інтегрованою системою загальноприйнятих положень міжнародного права (Резолюції, Декларації та Конвенції ООН), міждержавних (у тому числі міжурядових) угод та договорів, а також численних та різноманітних норм національного законодавства різних держав, що беруть участь у космічній діяльності.

Водночас однією з характерних рис Космічного публічного права є небажання його окремих суб’єктів дотримуватися міжнародних угод, і як наслідок - протистояння національних і міжнародних інтересів у космічній сфері.

У певному сенсі Космічне публічне право нагадує заплутаний Лабіринт Дедала, в коридорах якого мандрівників чекають юридичні пастки і правові глухі кути.

У свою чергу, наші юристи мають великий обсяг знань у галузі Космічного публічного права, з яких зіткана рятівна нитка Аріадни, що дозволяє завжди знайти вихід із найзаплутанішого правового Лабіринту.

Ми надамо урядам держав, міжнародним та міжурядовим організаціям висококваліфіковані консультації в галузі Космічного публічного права, що дозволять вирішити багато завдань у сфері регулювання космічної діяльності, у тому числі:

― створення проєктів Резолюцій, Декларацій та Конвенцій ООН, а також міждержавних та міжурядових угод, контрактів та договорів;

― аналіз правових колізій міжнародного та національного права у сфері регулювання космічної діяльності;

― відстоювання національних інтересів при укладанні міждержавних угод та договорів, а також під час підписання міжнародних резолюцій, декларацій та конвенцій у галузі регулювання космічної діяльності;

― відстоювання міжнародних інтересів під час здійснення національної та спільної міжнародної космічної діяльності;

― відстоювання інтересів людства у питаннях космічної діяльності;

― виконання міжнародних договорів та угод, а також Конвенцій, Декларацій та Резолюцій ООН;

― захист національних інтересів у спільних міжнародних та міждержавних космічних проєктах;

― захист національних інтересів у питаннях космічного зондування (розвідки) національних родовищ корисних копалин іноземними супутниками;

- захист національних інтересів у питаннях космічного зондування (розвідки) національної території у військових цілях іноземними супутниками;

― взаємодія космічних об’єктів різних держав у космічному просторі, а також результати та наслідки такої взаємодії;

― дослідження у сфері формування кордонів повітряно-політичного простору держави;

― визначення юрисдикції держав у повітряному і космічному просторах, а також визначення права, яке може застосовуватися за межами таких юрисдикцій,

а також багато іншого.

 



Приватна космічна діяльність

На сьогоднішній день існує безліч завдань у приватній космічній діяльності, які потребують кваліфікованого правового регулювання, наприклад:

― регулювання космічного руху приватного транспорту;

― регулювання комерційного використання космічного простору та міжнародних космічних станцій;

― регулювання діяльності комерційних платформ (які знаходяться на Землі, на орбіті, в космосі, на Місяці та на планетах) для запуску об’єктів у космос;

― страхування космічної діяльності, визначення відповідальності за космічну діяльність та вирішення спорів;

― регулювання комерційного видобутку корисних копалин;

― регулювання космічного туризму;

― визначення форми комерційних контрактів у космічній діяльності;

― регулювання трудових відносин у космічному просторі;

― визначення права власності (у тому числі інтелектуальної власності) на об’єкти, отримані в результаті приватної космічної діяльності;

― регулювання та захист інвестицій у приватну космічну діяльність;

― регулювання участі приватних компаній у мілітаризації космосу

та багато інших важливих питань комерціалізації космічної діяльності.

Однак, на відміну від міжнародної та національної космічної діяльності, під час регулювання приватної космічної діяльності необхідно враховувати існування трьох окремих просторово-територіальних сфер такого регулювання: шар повітряно-політичного простору держав, шар безпечного простору для всього людства та безпосередньо відкритий космос.

При цьому у шарі повітряно-політичного простору держав діятиме принцип просторово-територіальної юрисдикції держав, у шарі безпечного простору для всього людства діятимуть міжнародні акти та угоди, а у відкритому космосі (за межами юрисдикції держав) взагалі відсутні загальноприйняті правові норми, що регулюють приватну космічну діяльність.

На сьогоднішній день більшість завдань у сфері регулювання приватної космічної діяльності залишилися невирішеними, а наукові праці на ці теми використовуються сепаратно і лише в поодиноких правовідносинах.

Водночас спорадичні та дискретні спроби вирішення окремих завдань у галузі правового регулювання приватної космічної діяльності, без системного підходу до цього питання, нагадують намагання залатати діряві штани, і від самого початку приречені на провал, оскільки не враховують загальних принципів та всіх елементів такого регулювання.

У свою чергу, наші юристи мають великий досвід регулювання приватних правовідносин на Землі та значний обсяг наукових та практичних знань у галузі міжнародного приватного права та космічного публічного права.

Ми надамо приватним космічним компаніям та учасникам приватних космічних проєктів висококваліфіковані консультації щодо регулювання приватної космічної діяльності, що дозволяють вирішити низку завдань у цій галузі.